Kjøpe strikkemaskin eller utstyr.

Hva skal jeg velge?
Det er mange ulike typer strikkemaskiner i salg. Du har inndeling etter hvor grovt de strikker:

  • Finfin strikker 250nåler,  3,6mm mellom nålene. Kan bruke garn beregnet for håndstrikk pinne 1-2
  • Finstrikker:  200 nåler, 4,5 mm mellom nålene. Kan bruke garn beregnet for håndstrikk pinne 2-3
  • Mellomstrikker: 150 nåler, 6,5 mm. Kan bruke garn beregnet for håndstrikk pinne nr 2,5+
  • Grovstrikker: 110 nåler. Kan bruke garn beregnet for håndstrikk pinne 3,5+

Innefor disse er finnes det strikkemaskiner uten mulighet for automatiske mønster, maskiner med hullkort der mønsteret mates inn i hullkort med et bestemt antall bredde (finfinstrikker har 30, finstrikker 24 og grovstrikker 12), i tillegg så har du elektroniske maskiner der mønsteret tegnes på pc. -Alt arbeidet som å legge opp, felle, øke eller minke antall masker osv. må uansett gjøres for hånd.

Av disse maskinene antar jeg det er finstrikker med hullkort som er det mest vanlige, kanskje fordi det er denne som er overkommelig i pris når man starter opp, samtidig gir maskinen deg mulighet til å lage det meste du har lyst til.

I dag er det kun Silver Reed som produseres, men det er mange f.eks. Brother maskiner på bruktmarkede.

Det kan være fristende å kjøpe alt man kunne tenkes å trenge på engang (om lommeboken er tykk vel og merke). Men med mindre du kommer over et pakketilbud f.eks. på finn.no holder det å kjøpe en hovedmaskin, noen vekter og et nøsteapparat.

Er det vanskelig å lære seg?
Å lære å strikke på maskin er omtrent som å lære seg å strikke for hånd. Det er lurt å begynne med enkle tepper, grytekluter etc. uten mønster før man begynner å tenke på å strikke en genser med masse mønster. Selv strikket jeg mye tepper til Amandaprosjeket, i starten. Dette gav meg en fin mulighet til å lære meg basisferdighetene, uten å føle at jeg kastet bort tid og garn til ingen nytte. Ullbukser til ungene ble det også noen av, det er lett og lære seg, samtidig som det ikke er noe krise om barnehageklær har sine skavanker. Disse kan i tillegg strikkes ovenfra, nedenfra, strikkes i tre deler (livet + bena), uten mønster, med mønster og med monstermunn… 

Å strikke på maskin kan være veldig kjekt, å se arbeidet vokse raskt og bli fint er motiverende! Men du vil mest sannsynlig bli frustrert, oppgitt, føle deg litt dum, angre på hele kjøpet, eller ha lyst til å stappe den på loftet der ingen ser den, -før du føler at du har kontroll. – På samme de fleste nok har «satt bort» eller «lagt vekk» mange håndstrikkeprosjekt før de fikk dreisen på det elementære. 

Ny eller brukt?

Ingenting er som å pakke opp noe nytt, skinnende, feilfritt som man har gledet seg til lenge. Å kjøpe brukt har en risiko forbundet med seg; man kan få en maskin som man ikke får til å fungere. Men strikkemaskiner er enkle maskiner så om man skifter ut slitedeler og får en rens fungerer de fleste strikkemaskiner uten problemer. Om du kjøper brukt kan det være greit å få selger til å demonstrere maskin for deg, – da ser du også om den fungerer som du skal.

Hvor skal jeg kjøpe?

Skal du ny maskin har man valget om man skal kjøpe maskin i en «lokal» butikk som gjerne selger maskina med opplæring, og garanti og som støtter norsk næringsliv, eller om man skal kjøpe fra utlandet.

Maskiner fra England eller Tyskland har en helt annen pris, strikkemaskiner er regnet som verktøy det tilkommer derfor ikke toll. Men moms må betales med mindre du har foretak som er moms-fritatt. Om selv henter den i f.eks. Sverige kan du ta inn varer på 600 0kr uten betale moms. Ved kjøp fra utlandet vil garantien bli mer kronglete, og opplæringen ikke-eksisterende.

Forhandlere i norge:
Strikkemaskiner.no har sin forhandler-liste herhttp://strikkemaskiner.no/FINN-DIN-FORHANDLER

Forhandlere i utlandet:

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

WP-SpamFree by Pole Position Marketing